وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازرپورتاژسفر به قلعه زیبای الموت

سفر به قلعه زیبای الموت

سفر به قلعه زیبای الموت

قلعه ای تاریخی که یکی از جاذبه های زیبای گردشگری می باشد که این قلعه در قرن 5 ساخته شده و از این قلعه به دلیل استفاده های نظامی در زمان اسماعیلیان و حسن صباح، شهرت بسیاری پیدا کرده است. اطراف این قلعه همۀ طبیعت بسیار جذابی وجود دارد که بر زیبایی قلعه هم افزوده است برای رسیدن به این قلعه باید پله های بسیاری را طی کرد.

سفر به قلعه زیبای الموت

حسن صباح که به مدت 36 سال در این قلعۀ زندگی می کردند و حتی در زمان صفوی هم این قلعه جایگاهی برای نگهداری زندانیان بوده است. البته مستندات زیادی در مورد این بیانیه نیست . قلعۀ الموت حدود 20 هزار متر مربع وسعت دارد و جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که بر روی یک صخره ای ساخته شده است . قلۀ الموت با سنگ های برزنتی پوشانده شده است. اطراف این قلعه و خود این قلعه دارای زیبایی و چشم اندازی بی نظیری می باشد که گردشگران و توریست های بسیاری را به سمت خود کشانده است.

از قلعۀ زیبای الموت می توان دشت های وسیع اطراف آن و دره الموت و رودخانۀ اندج را تماشا کرد.

موقعیت جغرافیایی قلعه الموت

این قلۀ زیبا در شمال شرق روستای گازرخان در قسمت الموت قزوین واقع گشته و باید یک مسیر پر پیچ و خم را طی نمائید تا به این قلعه برسید.

قلعۀ الموت در فصل بهار بسیار جذاب و دیدنی می باشد و هم چنین پیاده روی برای رسیدن به این قلعه و گذر از راه های تنگ و سخت شما را به این قلعۀ تاریخی و باستانی می رساند.

این قلعه از 4 سمت خود به پرتگاه می رسد و تنها یک راه ورودی در قسمت شمال شرقی آن ساخته شده است در گذشته برای ایجاد امنیت، این قلعه را بر بلندای پرتگاه ساخته اند.

تاریخچه قلعه الموت

فردی به نام حسن صباح در ایران به دنبال مکانی مناسب برای انجام کارهای خود می گردد و طی تحقیقاتی که انجام می دهد این قلعه را در قزوین از حاکم آن حدود 4 هزار دینار می خرد. به قلعۀ الموت ، قلۀ حسن صباح هم گفته می شود. این فرد در این قلعه اقداماتی امنیتی و نظامی انجام داده است. بعد از سال ها، با حملۀ مغول ها این قلعه را تصرف می کنند و قسمت کتابخانۀ آن را آتش می زنند و آن را تبدیل به تبعیدگاه می کنند.

اما مجدد یاران حسن صباح (اسماعیلیه) این قلعه را تصرف می کنند، ولی با گذر زمان مجدد حکومت صفویه آن را به زندان حکومتی تبدیل می کند.

این قلعه از 2 قسمت بالا و پائین ساخته شده است و شکل این قلعه مانند یک شیر خوابیده می باشد و طول آن 120 متر و عرض آن 10 الی 36 متر را داراست.

برای ساخت این قلعه از آجر، کاشی، سنگ، ملات و گچ و تنپوشه ها سفالی استفاده شده است.

همچنین در صورتی که قصد سفر به این قلعه زیبا و دوست داشتنی را دارید، باید اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنید. چرا که سفرهای داخل ایران هم نیاز به بررسی حوادث طبیعت گردی دارد. در صورتی که این اقدامات احتیاطی رعایت نشود، گاهی می تواند یک بازدید ساده از قلعه الموت را تبدیل به خاطره بد کند. همچنین مطالعه در مورد راههای مراجعه به این قلعه و همچنین زمان مناسب برای این سفر می تواند به شما در سفری لذت بخش کمک کند.

  • 23 ژوئن 2021
  • رپورتاژ
  • 1 نظر
  • 85

نظرات کاربران

  • هادی نیک

    قلعه الموت خیلی زیباست و البته رفتن بهش خیلی هم سخته و هم خطرناک. اما ارزش دیدن داره.

دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00