وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازمعرفی سازهامعرفی ساز بی نظیر گیتار

معرفی ساز بی نظیر گیتار

ساز بی نظیر گیتاریکی از سازهایی که خیلی ها در بچگی از این ساز خاطرات زیادی دارند گیتار است. در ادامه مطلب زیر معرفی ساز گیتار بی نظیر را برای شما قرار داده ایم.

معرفی ساز بی نظیر گیتار

معرفی انواع ساز گیتار » گیتار کلاسیک
گیتار کلاسیک که در ایران بسیار طرفدار دارد و خرید و فروش آن رایج تر است، دارای صدایی گرم و دلنشین است و می توان به وسیله آن موسیقی های کلاسیک و موسیقی های پاپ را به صورت تخصصی آموخت و نواخت. از گیتار کلاسیک در سبک فلامنکو هم استفاده می شود اما سبک فلامنکو خود دارای سازهای مخصوص به خود نیز هست که از نظر جنس چوب، کمی در ظاهر و صدا با ساز کلاسیک تفاوت دارد.

از خصوصیات گیتار کلاسیک
گیتار کلاسیک، در رده سازهای زهی زخمه ای، که خود بخشی از خانواده سازهای زهی (Chordophone) است، قرار می گیرد. گیتار کلاسیک همچون پیانو، به نوازنده امکان اجرای اثرهایی با بافت کنترپوانتیک با ملودی های پیچیده و همچنین اثرهایی با بافت هارمونیک با توانایی اجرای چندین نت در یک زمان را می دهد. به همین دلیل این ساز، به عنوان سازی تک نواز (soloist) شناخته شده است. گیتار کلاسیک به شکل استاندارد دارای شش سیم می باشد. (سه سیم نایلونی برای نت های زیر و سه سیم فنری برای نت های باس)

تاریخچه گیتار کلاسیک
گیتار کلاسیک دارای تاریخی کهن است که آغاز نامشخص و مبهمی دارد و در پیچ و تاب تاریخ گم شده است. اما آنچه که دانسته شده می باشد، این است که اجداد این آلت موسیقی در هزاره های اول و دوم قبل از میلاد در خاور نزدیک نواخته می شدند. داستان هایی در مورد چگونگی هجرت اجداد گیتار از دربار هارون الرشید به سرزمین اندلس و شکوفایی آن در آنجا بارها بازگو شده است. بسیاری بر این باورند که سرانجام، گیتار کلاسیک به شکل امروزی خود محصول تکامل یافته اروپا و به ویژه اسپانیا است.

اکثر گیتاریست های کلاسیک مطرح جهان اروپایی بوده اند و این واقعه تصادفی نیست. اروپا و به ویژه لندن به مثابه مهم ترین مقر دست اندر کاران گیتار بوده است. دیوید بدفورد و پیتر مکسول دیویس از جمله آهنگسازان انگلیسی بودند که این ساز را به انگلستان شناساندند و قطعات زیادی برای گیتار تصنیف کردند.

گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک گیتاری است که صدای سیم ها در بدنهٔ چوبی توخالی آن تقویت می شود و به گوش می رسد. این نوع از گیتار معمولاً شش سیم فلزی دارند که ضخامت آن ها از زیرترین سیم تا بم ترین سیم به طور معمول بین ۱۳ تا ۵۶ هزارم اینچ می باشد.

بدنه گیتار آکوستیک از اتصال صفحه چوبی پشتی، صفحه چوبی جلویی، و دو قسمت چوبی انحنادار کناری ساخته می شود. صفحهٔ بالایی معمولاً دارای سوراخ یا سوراخ های بزرگی است که به واسطه شکل و محل قرار گرفتنشان می توانند ویژگی های آکوستیکی خاصی به ساز بدهند.

جنس گیتار آکوستیک در انواع مرغوب از جنس لالهٔ آمریکایی یا چوب افرا است. دسته آن معمولاً دارای ۱۴ فرت تا لبه بدنه و ۲۰ فرت تا کاسهٔ صدا است.

امروزه انواع پیکاپ دار این ساز نیز که عمدتاً با نام گیتار الکترواکوستیک شناخته می شوند نیز تولید می شوند.

 گیتار الکتریک

این نوع از ساز گیتار به وسیله تقویت کننده الکتریکی دارای صدا می شود. راک، متال، بلوز، پاپ، جاز و هیپ هاپ از سبک هایی هستند که از گیتار الکتریک می توان در آن ها استفاده کرد. اما به طور تخصصی از این ساز در آهنگ های راک، بلوز و متال استفاده می شود.گیتار

 

بیس

گیتاری دیگر وجود دارد به نام گیتار بیس . این گیتار از خانواده گیتارهای الکتریک محسوب می شود. (که البته گیتار بیس آکوستیک توخالی نیز ساخته شده است). گیتار بیس، هم می تواند دارای پرده بندی باشد و هم نباشد اما در اکثر موسیقی های عامه پسند، بیس های پرده بندی شده رایج اند.

 

برترین گیتاریست های جهان

پیت تاونزند (Pete Townshend) به عنوان نوازنده‌ی گروه The Who به شهرت رسید. تون شند بیشتر از سولو به نوازندگی ریتم پرداخته است، و شاید به همین دلیل نیز بسیاری از اهمیت فوق‌العاده‌ی اون در تاریخ راک چشم‌پوشی کرده‌اند. نوازندگی ریتم تون شند بسیار جسورانه و قوی است. او همچنین شخصیت بسیار جسوری داشت. تون شند از نخستین گیتاریست‌هایی بود که یک گیتار را بر روی استیج کاملا نابود کرد.

هرچند روی دیگر او، شخصیتی آرام و عمیق است. پیت علاقه‌ی بسیاری به سبک جاز دارد و در مصاحبه‌ای گفته ترجیح می‌دهد باقی‌مانده‌ی زندگی حرفه‌ای خود را جاز اجرا کند. محدوده‌ی وسیع آکوردهایی که تون شند اجرا می‌کرد، در موفقیت د هو بسیار موثر بود. این گروه، گیتار بیس و درام بسیار سنگینی داشت که بدون یک نوازنده‌ی گیتار خبره، ممکن بود به آشفتگی و سردرگمی منجر شود. تون شند به این گروه نظم داد و در مسیر موفقیت آن‌ها بسیار تاثیرگذار بود. او همچنین از نخستین گیتاریست‌هایی بود که از Power Chord استفاده کرد. تکنیکی که پس از آن و با لد زپلین به جهان معرفی شد.

 

دوِین اِلمن (Duane Allman) مشهورترین نوازنده‌ی گیتارِ اسلاید در تاریخ است. گیتار اسلاید (و هر سبکی از نوازندگی گیتار الکتریک) به دنبال تقلید صدای انسان و ادامه و بازسازی آن از طریق ساز است. المن این کار را بهتر از هر گیتاریست دیگری انجام داد.

دوین در گروه خود به نام برادران المن فعالیت می‌کرد. هرچند یک روز اریک کلپتون اجرای او را دید و از او خواست که بر سر ضبط آلبوم «لیلا و ترانه‌های عاشقانه‌ی دیگر» برود. المن با کلپتون نواخت و یکی از بهترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی را خلق کرد. او در اکثر ترک‌های آلبوم ، از جمله لیلا، نوزاندگی کرد. نوزاندگی المن در لیلا به یکی از مشهورترین اسلایدهای تاریخ موسیقی تبدیل شد.

کلپتون در مصاحبه‌ای گفته است که پیش از ضبط این آلبوم می‌دانست که همکاری او با المن به کشف دنیای جدیدی در نوازندگی گیتار منجر خواهد شد. او همچنین می‌گوید که درباره‌ی حضور دو گیتاریست در استودیو نگران بود، اما با اخلاق حرفه‌ای دوین همه‌چیز خیلی زود حل شد. زندگی دوین المن خیلی زود و در سن ۲۵ سالگی پایان یافت. هرچند سبک نوازندگی او همچنان الهام بخش بسیاری از گیتاریست‌های جوان است.

 

ادی ون هیلن (Eddie Van Halen) به نوازندگی ریف‌های پیچیده و بی‌نظیر مشهور است. او همچنین از گیتار به شکلی استفاده کرد که پیش از آن در دنیای موسیقی کمیاب بود. بسیاری از هارمونیک‌ها و تکسچرهای ون هیلن از نوع نوازندگی او و نحوه‌ی استفاده‌‌اش از پیک گیتار سرچشمه می‌گیرند.

ادی اکثرا پیک را بین انگشت شصت و انگشت وسط خود می‌گرفت. به این ترتیب انگشت اشاره برای انجام تکنیک‌های از جمله فینگر تَپینگ آزاد بود. در پشت تمام این تکینک‌های پیچیده اما روح موسیقی در جریان بود. نحوه‌ای از اجرا که موزیکال و حقیقی بود. سبکی از اجرا که موسیقی راک مدرن را دستخوش تغییر کرد.

 

  • 11 سپتامبر 2019
  • معرفی سازها
  • 0 نظر
  • 93

موزیک های پیشنهاد شده

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00