وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازرپورتاژارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش یک فورک از بیت کوین به شمار می رود و در سال 2017 در پی اختلافات نظر رخ داده بین فعالان بیت کوین به وجود آمد. از ابتدای پیدایش بیت کوین تا کنون، یکی از مشکلات و چالش های اصلی آن سرعت و کارمزد تراکنش ها بوده است. به منظور آشنایی با بیشتر با نحوه پیدایش بیت کوین کش و بررسی تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

 

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟

 بیت کوین کش همانطور که از نامش پیداست یک پول نقد الکترونیکی همتا به همتا محسوب می گردد. در زبان انگلیسی کش (Cash) معنی پول نقد می دهد. به بیانی دیگر هدف از طراحی بیت کوین کش استفاده از آن به عنوان پول نقد با افزایش سرعت تراکنش هاست.  همانطور که گفتیم بیت کوین کش یک انشعاب (فورک) از بیت کوین است. بیت کوین کش در تاریخ 1 اوت سال 2017 پس از ایجاد بلاک شماره  478,559 در بلاک چین بیت کوین یک بلاک چین جدید تولید شد. با وقوع این اتفاق به صورت رسمی بیت کوین کش خلق شد. در واقع بیت کوین کش به دلیل وجود مشکل مقیاس پذیری بیت کوین که همان پایین بودن سرعت تراکنش ها بود و افزایش کارمزد تراکنش ها به وجود آمد. حجم بلاک بیت کوین محدود به 1 مگابایت است، در حالی که حجم بلاک بیت کوین کش قابل افزایش تا 32 مگابایت است. در این صورت بیت کوین کش امکان انجام پردازش های بیشتری را در مقایسه با بیت کوین فراهم می کند. لازم به ذکر است هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش به منظور تایید تراکنش ها از روش ماینینگ یا همان الگوریتم اجماع اثبات کار(pow) استفاده می کنند.

یکی از مهم ترین مشخصه بیت کوین کش و بیت کوین محدود بودن تعداد عرضه هر دو ارز به 21 میلیون واحد است.

پیدایش بیت کوین کش

با افزایش تعداد تراکنش ها در بیت کوین در سال 2015 منجر به ایجاد مشکلات اصلی مربوط به مقیاس پذیری به وجود آمد.

از آنجا که  اندازه بلاک های بیت کوین محدود به یک مگابایت بود، حجم زیادی از تراکنش ها برای تایید در صف باقی می ماندند. با وجود راهکارهایی مانند Segwit هر بلاک قادر بود تنها معادل 4 هزار تراکنش را در خود جای دهد. با توجه به اینکه به ازای هر 10 دقیقه تنها یک بلاک در بیت کوین ساخته می شود، بنابراین در بیت کوین امکان پردازش بیش از 7 تراکنش در هر ثانیه وجود ندارد. تعدادی از افراد فعال در حوزه بیت کوین برای بهبود این وضعیت پیشنهاد دادند اندازه بلاک را به 8 الی 32 مگابایت افزایش دهند. زیرا در صورت افزایش اندازه بلاک امکان پردازش تعداد تراکنش های بیشتر در ثانیه فراهم می شد.

طبق بررسی های انجام شده در هر بلاک بیت کوین به طور میانگین حدود 1000 تا 1500 تراکنش قابل انجام است. در حالی که طبق جریان آزمایشی انجام شده روی بلاک چین بیت کوین کش این تعداد به بیش از 25 هزار تراکنش می رسد.

فورک

حتما می دانید امکان تغییر پروتکلی که مبتنی بر بلاک چین است وجود ندارد. در صورتی که در رابطه با یک بلاکچین عمومی افراد دچار اختلاف نظر شوند و یا به دلایلی از کار شبکه بلاکچین ناراضی باشند چه باید کرد؟ راه حل استفاده از هارد فورک یا سافت فورک است.

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و چگونه کار می کند؟

حامیان فورک

حامیان ابتدایی بیت کوین افرادی مانند راجر ور(Roger Ver) وو جیهان (Wu Jihan) و هایپو یانگ(Haipo Yang) بودند. از آنجا که این افراد به کاربرد پرداختی بیت کوین پاییند بودند پیشنهاد دادند اندازه بلاک ها را افزایش دهند. این پیشنهاد منجر به ایجاد اختلاف نظر در بین طرفداران بیت کوین شد. زیرا آنها معتقد بودند افزایش سایز بلاک منجر به افزایش حجم بلاک چین می گردد. در این صورت بسیاری از افراد فعال در شبکه قادر نیستند تراکنش ها را ذخیره کنند. در نهایت این اتفاق تمرکززدایی را به مخاطره می اندازد. در آخر در تاریخ 1 اوت سال 2017 پس از اختلافات و کشمکش های به وجود آمده هارد فورک بیت کوین رخ داد و بلاکچین بیت کوین به دو قسمت تقسیم شد: بیت کوین و بیت کوین کش. پس از وقوع این اتفاق تمام کسانی که بیت کوین داشتند به همان اندازه بیت کوین کش دریافت کرده و قادر بودند روی هر کدام از شبکه ها فعالیت کنند.

بیت کوین کش چگونه کار می کند؟

این ارز دیجیتال نیز مشابه بیت دارای بلاک چین اختصاصی است. این رمزارز از الگوریتم اثبات کار یا همان ماینینگ استفاده می کند. بیت کوین کش در اثر وقوع یک هارد فورک از بیت کوین جدا شد. به همین خاطر تاریخچه تراکنش بیت کوین کش و پایگاه داده آنها کاملا مشابه یکدیگر است. در این صورت مدت 10 دقیقه طول می کشد تا یک بلاک در بلاک چین بیت کوین کش ایجاد شده و پاداش بلاک آن نیز معادل 6.25 واحد BCH است. دقیقا مشابه بیت کوین در بیت کوین کش نیز پاداش استخراج توسط یک رویداد به نام “هاوینگ” در هر 4 سال یکبار نصف می گردد.

“سختی استخراج” پارامتر مهمی است که مقدار زمان لازم برای ایجاد یک بلاک در بیت کوین کش را تعیین می کند. بنابراین اگر توان محاسباتی ماینرها افزایش پیدا کند و متناسب با آن سختی استخراج نیز افزایش یابد می توان زمان ایجاد یک بلاک را ثابت نگه داشت. اوایل کار در هر 10 دقیقه یک بلاک در بیت کوین کش تولید می شد. اما توسعه دهندگان پروژه بیت کوین کش پس از مدتی برای افزایش ایجاد انگیزه در ماینرها به این نتیجه رسیدند که لازم است روند سختی استخراج را تغییر دهند. به همین خاطر برای کاهش میزان سختی استخراج از الگوریتم سختی اضطراری (EDA)  استفاده کردند. در این صورت با افزایش زمان استخراج 6 بلاک به بیش از 12 ساعت الگوریتم مورد نظر تا 20% میزان سختی استخراج را کاهش خواهد داد.

اما این الگوریتم با ایجاد اختلال در سختی استخراج منجر شد بلاک چین بیت کوین کش هزاران بلاک از بیت کوین سریعتر حرکت کند. برای حل این مشکل توسعه دهندگان مجددا مجبور به ایجاد تغییر در الگوریتم EDA شدند. در این صورت این الگوریتم پس از هر بلاک میزان سختی استخراج را تنظیم می کرد.

 

  • 4 آوریل 2022
  • رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 13

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00