وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازرپورتاژاکسفولیشن یا اسکراب؛ چه تفاوتی دارند؟

اکسفولیشن یا اسکراب؛ چه تفاوتی دارند؟

اکسفولیشن یا اسکراب؛ چه تفاوتی دارند؟

 

داشتن پوستی زیبا و جوان رازهایی دارد که بسیاری از سلبریتیها و افراد مشهور برای خودشان نگه می‌دارند. اما شما هم می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، از شادابی و زیبایی پوستتان لذت ببرید.

شاید شما برنامه روتین مراقبت پوستی داشته باشید یا هزینه زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی کنید؛ اما باز هم به نتیجه دلخواهتان نرسید.

تابه‌حال از اسکراب یا لایه‌بردار استفاده کرده‌اید؟ درباره اکسفولیشن چیزی شنیده‌اید؟ همراه ما باشید تا درباره اکسفولیشن یا اسکراب و تاثیر آنها بر جذابیت پوستتان صحبت کنیم.

اکسفولیشن یا اسکراب چه کاربردی دارند؟

کاربرد اساسی اکسفولیشن یا اسکراب، ازبین بردن سلولهای مرده پوست و ایجاد شفافیت و شادابی در آن است. وقتی شما از لایه‌بردار یا اسکراب استفاده می‌کنید، لایه سطحی پوست که شامل سلولهای مرده، چربیهای اضافی و آلودگیهای روزانه است، برداشته می‌شود. درنتیجه پوستتان روشن‌تر می‌شود؛ لکه‌های پوستی کمرنگ می‌شوند؛ جریان خون در زیر پوستتان بیشتر می‌شود و طراوت به آن برمی‌گردد.

همچنین احتمال بروز آکنه و جوشهای سرسیاه کم و پوستتان آبرسانی می‌شود.

 

اکسفولیشن یا اسکراب؛ چه تفاوت اساسی با هم دارند؟

شاید فکر کنید لایه‌برداری یا اکسفولیشن همان اسکراب است. لایه برداری به دو شکل شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود. یعنی یا به کمک یک ماده شیمیایی، لایه سطحی پوستتان را برمی‌دارید و یا لایه‌برداری را با کمک فرایند فیزیکی و سایش لایه سطحی پوست انجام می‌دهید.

پس لایه‌بردارها انواع مختلفی دارند. از کرمهای گران‌قیمت مخصوص این کار تا سنگ‌پای قدیمی، همگی لایه‌بردار هستند.

اسکراب حاوی ذرات ریز و گرانولی لایه بردار است که در ماده پایه‌ای مثل کرم یا لوسیون قرار گرفته‌اند. به دلیل استفاده از کرم در ساختن اسکرابها، معمولا سازندگان می‌توانند افزودنیهایی را برای افزایش سرعت ترمیم یا نرمی پوست به آن اضافه کنند. به همین دلیل وقتی از اسکراب استفاده می‌کنید پوستتان نرم‌تر می‌شود.

کدامیک بهترند؟ اکسفولیشن یا اسکراب؟

اسکراب مشکلات سطحی پوست شما را برطرف می‌کند؛ اما اگر مشکل جدی در پوستتان دارید، لایه‌برداری یا اکسفولیشن برایتان مناسب‌تر است.

اکسفولیشن باعث می‌شود لایه‌های عمیق‌تری از پوست، برداشته شوند؛ درنتیجه هم آبرسانی عمیق‌تری انجام می‌شود و هم لکه‌ها و مشکلات پوستی جدی‌تری بهبود پیدا می‌کنند و پوست شما روشن‌تر می‌شود.

از اسکراب استفاده کنیم یا اکسفولیشن؟

محصولات مختلف لایه‌بردار برای برداشتن سلولهای مرده و مواد زائد پوست طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با توجه به نوع پوستتان و شدت مشکلات آن، روش مناسب‌تر را انتخاب کنید.

اگر پوست شما مشکلات جدی ندارد، نیازی به لایه‌برداری عمیق ندارید و اسکراب به‌خوبی نیازتان را برطرف می‌کند.

نحوه استفاده از اسکراب و لایه‌بردار

شما می‌توانید با توجه به شرایط پوستتان و با نظر متخصص روزانه یک یا دوبار و یا هفته‌ای یک بار از لایه‌بردار استفاده کنید.

چون اسکراب لایه‌برداری ملایم‌تری دارد، می‌توانید روزانه از آن استفاده کنید. ابتدا پوستتان را با شوینده سبک بشویید و خشک کنید. اسکراب را به آرامی روی پوستتان به‌ویژه نواحی که ناهمواری یا لکه دارند بمالید و چند ثانیه ماساژ دهید.

بعد از استفاده از اسکراب یا لایه‌بردار، پوستتان برای جذب محصولات پوستی آماده است. می‌توانید با آب ولرم پوست را بشویید و از مرطوب‌کننده برای تسریع ترمیم آن استفاده کنید.

فراموش نکنید همان‌قدر که پوست شما بعد از لایه‌برداری، مستعد جذب کرمهای مختلف است، آلودگیها را هم راحت‌تر جذب می‌کند. پس بعد از لایه‌برداری از پوستتان بیشتر مراقبت کنید.

آیا می‌توانیم از اکسفولیشن و اسکراب همزمان استفاده کنیم؟

اگر در زمان طولانی یا به دفعات زیاد، لایه‌برداری را انجام دهید، پوستتان دچار التهاب می‌شود. از روشهای مختلف لایه‌برداری با هم استفاده نکنید. روش مناسب پوستتان را پیدا کنید و فقط همان را به‌کار ببرید.

چه زمانی از اکسفولیشن یا اسکراب استفاده کنیم؟

اسکراب روزانه را می‌توانید شب قبل از خواب یا صبح انجام دهید. بعد از اسکراب از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده از لوازم آرایشی باید بعد از اسکراب باشد.

اسکراب و لایه‌برداری بعد از حمام آب گرم موثر است؛ چون پوستتان تمیز و آماده لایه‌برداری است و گرمای آب هم آن را نرم کرده است.

اما اگر پوستتان خشک باشد به دلیل وجود اصطکاک بیشتر با گرانولها، لایه‌برداری به‌خوبی انجام می‌شود.

به مواد تشکیل‌دهنده اسکراب توجه کنید. اگر بر پایه روغن باشد، پوستتان را خیس نکنید تا آب، چربی را دفع نکند.

اگر پوست شما دچار قرمزی و آفتاب‌سوختگی است یا خارش و زخم باز دارید، لایه‌برداری نکنید و اجازه بدهید  کاملا خوب شود.

بهترین لایه‌بردارهای طبیعی کدامند؟

عسل طبیعی یکی از لایه‌بردارهای قدیمی خانگی است که سلولهای مرده سطح پوست را جدا می‌کند.

نمک دریایی هم یکی دیگر از لایه‌بردارهای طبیعی است که به‌صورت فیزیکی، سلولهای مرده را از پوست جدا می‌کند و همزمان آن را ضدعفونی می‌کند. از نمک برای لایه‌برداری نقاط حساس پوست استفاده نکنید؛ چون کاربرد نادرست آن می‌تواند باعث خشکی و التهاب پوست صورتتان شود. لایه‌برداری با نمک، بیشتر برای نواحی خشک و ضخیم پوست مثل آرنج و ساق پا مناسب است.

نمک خوراکی جایگزین مناسبی برای نمک دریا نیست؛ چون در فرایند تصفیه شدن، بسیاری از خواص پاک‌کنندگی خودش را از دست داده است.

زیاده‌روی در لایه‌برداری چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

تفاوتی ندارد که از اکسفولیشن یا اسکراب استفاده کنید؛ لایه‌برداری افراطی پوستتان را به اشعه ماوراءبنفش خورشید حساس می‌کند و ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی یا راشهای پوستی شوید.

اگر از کرمهای لایه‌بردار به دفعات زیاد استفاده کنید، منافذ پوستتان مسدود و تنفس آن به‌سختی انجام می‌شود. همچنین مستعد جوشهای سرسیاه، سرسفید و فولیکولیت می‌شود.

نکات پایانی

اکسفولیشن یا اسکراب با برداشتن لایه‌های سطحی مرده و آلودگیها از روی پوست، منافذ آن را باز کند و باعث کاهش بروز جوش و آکنه شود. استفاده از این روشهای لایه‌برداری، باعث شادابی و روشن‌تر شدن پوست شما می‌شود.

  • 30 می 2023
  • رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 29

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00