وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازرپورتاژمعرفی چند جاذبه برتر شهر استانبول برای گردشگران

معرفی چند جاذبه برتر شهر استانبول برای گردشگران

معرفی چند جاذبه برتر شهر استانبول برای گردشگران

شهر زیبای استانبول از آن شهرهایی است که هر کسی در دنیا دل‌بستگی به سفر به آنجا را دارد، وجود جلوه‌های گوناگون تاریخی، فرهنگی و نوین در این شهر آن را به یک شهر توریستی با گردشگرانی بسیار زیاد تبدیل کرده است. آب‌وهوای استانبول بسیار مناسب بوده و خود یک عامل برای لذت بردن از این شهر است.

مردم ترکیه مردمی میهمان‌نواز و بافرهنگ هستند و به گردشگران احترام می‌گزارند. در بیشتر محله‌های استانبول قهوه‌خانه‌ها جایی است که مردم در آنجا جمع شده و روز را می‌گذرانند.

فرهنگ غذایی مردم ترکی در تور استانبول بسیار شباهت به ایرانیان دارد و معمولاً خوراک‌های کبابی همراه با سبزی‌های مختلف را میل می‌کنند، ترکیه به دلیل دسترسی خوبش به آب‌های آزاد یک کشور خوب برای ماهیگیری است و ذائقه مردمشان هم به همین دلیل دارای طبع و شکل غذایی مدیترانه‌ای شده است.

استانبول شهری پر از مسجدهای زیبا است که تعداد آنها به بیش از 3000 تا می‌رسد، شماری از زیباترین مسجدهای جهان در این شهر قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به مسجد آبی اشاره کرد.

به گزارش سفر باتو ، یکی از ساختمان‌های جالب شهر استانبول که امروز به موزه تبدیل‌شده ایا‌صوفیه است که در آغاز به عنوان کلیسا در دوره بیزانس ساخته شد و بعد به دست امپراتوری روم تسخیر گردید و بعد با تسخیر این شهر توسط عثمانیان به مسجدی باشکوه تبدیل گشت. در درون این مسجد امروزه موزه‌ای از آثار عثمانیان قرار دارد که دیدنش خالی از لطف نیست، هرساله 3 میلیون تن ازاینجا دیدن می‌کنند. ایا‌صوفیه هنگامی‌که ساخته شد برای زمانی برابر 900 سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان به شمار می‌رفت.

در کنار مسجدهای زیبا و ساختمان‌های باشکوه استانبول دارای بازارها و بازارچه‌های فراوانی نیز هست، یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهان بازار اصلی ترکیه برشمرده می‌شود که دارای 5000 فروشگاه هست. در آنجا می‌توانید انواع و اقسام اجناس جورواجور را پیدا کنید و باقیمت‌های بسیار درخوری بخرید.

جالب است بدانید متروی استانبول سومین متروی باستانی در جهان است که پیشینه ساخت آن به 1875 میلادی بازمی‌گردد!

از نکات دیگر شهر استانبول می‌توان به وجود آثار تاریخی مختلفی مانند برج ها و فصرها و دیوارهای قدیمی از امپراتوری روم و بیزانس و دوره عثمانی اشاره کرد، یکی از قصرهای پرآوازه استانبول قصر توپکاپی است، که ساخته دوران عثمانیان است، در زمان قدیم اینجا جایی بوده که دولت ترکیه استقرار داشته است و سلطان‌های عثمانی در آنجا می‌زیسته‌اند. امروزه می‌توانید داخل آن شده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید، این قلعه که امروز به موزه تبدیل‌شده مکانی برای نمایش جلال و شکوه دوران عثمانی هست.

یکی از نقاط باارزش استانبول برای گردش، آب‌انبار باسیلیکا است. رومیان باستان به زیبایی هرچه‌تمام‌تر این آب‌انبار را ایجاد کرده‌اند در دوران به‌کارگیری آب‌انبار 2.8 میلیون فوت مکعب آب در آن اندوخته می‌گشت و آب ساکنین استانبول را تأمین می‌نمود. امروزه می‌توان از داخل این آب‌انبار بازدید کرد که دارای نشانه‌هایی از دوران رومیان باستان می‌شود و هوای داخل آنجا خنک و لذت‌بخش است.

یکی دیگر از آثار مهم به‌جامانده از دوران قدیم به‌جامانده است برج گالاتا است که به دلیل جایگاه قرارگیری و ارتفاع بلندش تقریباً از هرجایی از استانبول قابل مشاهده است، بلندای این برج به 67 متر می‌رسد و تماماً از سنگ ساخته‌شده است، در زمان قدیم از این برج برای دیده‌بانی و پاس‌بانی از شهر استفاده می‌شد. امروزه می‌توانید به بالای برج رفته و یک نمای زیبا از استانبول را از بالای آن مشاهده کنید، همچنین داخل برج رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید در آنجا به استراحت و خوردن و نوشیدن سرگرم شوید.

به‌جز مسجدهای زیبا استانبول شامل شماری کلیسای زیبا نیز می‌شود، یکی از این کلیساها چورا نام دارد، ساخت این کلیسا نیز به دوران بیزانس بازمی‌گردد و دارای طرح‌های بسیار زیبایی بر روی دیوارهایش است، داخل این کلیسا طرح‌های کاشی و نقاشی‌های زیبا وجود دارند که مربوط به زندگی مسیح و مادرش مریم می‌شود. اینجا نیز پس از فتح عثمانیان به مسجد تبدیل شد ولی هنوز می‌توان آثار بجا مانده از دوران مسیحیت را در آن مشاهده نمود و امروزه یک موزه محسوب می‌گردد.

در دوران‌های امپراتوری بیزانس و همچنین روم باستان، یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌ها و جشن‌ها، مراسم ارابه گردانی و مسابقات اسب‌دوانی بوده است، و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های اسب‌دوانی در این امپراتوری‌ها جایی نبود جز قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی، میدان اسب‌دوانی یکی از مهم‌ترین جاهایی بوده که ورزشکاران از سراسر کشور را به خود جذب می‌کرده تا در آنجا به نمایش مهارت‌های خود بپردازند.

از همه این‌ها که بگذریم مهم‌ترین دلیل برای رفتن به ترکیه و شهر استانبول برای یک گردشگر اگر آشنایی با آثار باستانی و تاریخ گذشته ترکیه باشد باید بی‌گمان به موزه باستان‌شناسی استانبول سری بزند، آنجا می‌توانید آثاری باارزش و مهم از تمدن‌های نخستین واقع‌شده در سرزمین ترکیه و همین‌طور آثاری تازه‌تر می‌شوند، یکی از آثار جالب در این موزه تابوت اسکندر مقدونی است که در آنجا قرار دارد.

امیدواریم که از این مطلب لذت کافی را برده باشید، نمودهای تاریخی و فرهنگی ترکیه بسیار زیاد است و نمی‌توان ساده به آنها پرداخت، می‌بایست حتماً به این شهر سفر کنید و خودتان از نزدیک آنها را مشاهده کنید و از این شهر رویایی لذت کافی را ببرید.

 

  • 31 اکتبر 2018
  • رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 28

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00