وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازرپورتاژانواع آهنگ کردی و خوانندگان معروف کرد زبان را بهتر بشناسید

انواع آهنگ کردی و خوانندگان معروف کرد زبان را بهتر بشناسید

انواع آهنگ کردی

امروزه آهنگ کردی، یکی از محبوب‌ترین نوع موسیقی‌ها در ایران و جهان است که در سبک‌های مختلفی ارائه می‌شود. آهنگ‌های کردی، تاریخچه‌ای طولانی دارند که در طول سال‌ها، یک پیوند ناگسستنی با زندگی این مردم ایجاد کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی و دانلود آهنگ‌های کردی بپردازیم.

آهنگ کردی

در ابتدا برای معرفی آهنگ کردی، لازم است بگوییم این نوع آواها به دلیل پراکندگی و گسترده بودن قلمرو کردها و سابقه دیرینه آنها، شامل آواها و ترانه های غنی و مختلفی می‌شود که تقریبا تمام این نوع آهنگ‌ها به زبان کردی بیان شده و می توان آن را به دو نوع کلاسیک و مدرن تقسیم بندی نمود.

در آهنگ‌های کردی معمولا از سازهای سنتی کردی استفاده می‌شود که از برخی از آنها می‌توان به نی، سرنا، تنبک، تنبور، کمانچه، شمشال، دف، دهل و … اشاره نمود. آهنگ‌های کردی از شیوایی و سبک‌های مختلفی برخوردار است ک. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی بیشتر این سبک موسیقی و دانلود آهنگ کردی بپردازیم.

 

 

انواع آهنگ کردی

به طور کلی، انواع آهنگ های کردی را می‌توان در دو دسته زیر تقسیم بندی نمود که عبارتند از:

  • موسیقی بدون ساز: در این نوع از نغمه ها و آهنگ‌های کردی، تنها از شعر و کلام استفاده می‌شود که به صورت مرثیه خوانی اجرا شده و غالب موضوعات آن، پیرامون مسائل آن دوره می‌باشد.
  • موسیقی با ساز: سبک موسیقی با ساز گستره و دسته بندی بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد که شامل انواع موسیقی بیت، سیاه چمانه، هوره، حیران، لاووک و گورانی می‌باشد.

در بین انواع موسیقی‌ها با ساز کردی، سبک بیت که به بالوره نیز معروف است، از مهم‌ترین سبک های آهنگ کردی به شمار می‌آید که بیشتر پیرامون موضوعاتی مانند جنگ، حماسه، ستایش پروردگار و پیامبر سروده می‌شود. پس از سبک بیت، سبک سیاه چمانه، یکی دیگر از انواع آهنگ‌های کردی معروف است که در قالب 2 مصرعی و ده هجایی سروده می‌شود.

 

انواع آهنگ کردی

 

 

 

خوانندگان معروف آهنگ های کردی

برای آنکه بتوانیم بهتر با آهنگ کردی و سبک‌های آن آشنا شویم، بهتر است کمی راجع به خوانندگان معروف آهنگ‌های کردی در دنیای امروز بپردازیم که این خوانندگان عبارتند از:

  • سید علی اصغر کردستانی: آقای کردستانی را می‌توان از برترین خوانندگان کرد در ایران دانست که از افتخارات این قوم بزرگ بوده و لحن آن بسیار دلنشین می‌باشد.
  • محسن لرستانی: وی به عنوان یکی از خوانندگان پاپ کرد شناخته می‌شود که از آهنگ‌های وی می‌توان به بی‌کس، زندونی، بی‌وفایی، قصه بابا و … اشاره نمود.
  • عباس کمندی: یکی از سرایندگان خوش صدا در کردستان است که علاوه بر خوانندگی، در نویسندگی نیز مهارت دارد. معروف‌ترین آهنگ‌های وی را می‌توان به هوهو کاله بی و گولی زرد معرفی نمود.
  • مسلم شیرازی: یکی از بهترین سرایندگان آهنگ کردی شاد است که اکثر آهنگ‌های وی دارای مود بانشاط و شادی‌آور است. این خواننده، سراینده آهنگ کردی برای رقص، عروسی‌ها، مجالس و جشن ها می‌باشد که آلبوم‌های متنوعی را ارائه کرده است.

همچنین از دیگر خوانندگان معروف کرد بایستی از: عثمان هورامی، نوید زردی، رسول پور اشاره نمود.

 

انواع آهنگ کردی

 

 

انواع سبک های آهنگ کردی امروزی

در ادامه معرفی آهنگ‌های کردی، می توان از چند سبک این آهنگ‌ها نام برد که عبارتند از:

  • آهنگ‌های شاد کردی: خوشحالم از سجاد شاهمرادی، کاله بی از فرشاد امینی، آهنگ شاد حمید حمیدی مرجان، آهنگ کاله بی کاله از ناصر رزازی، آهنگ ده بیرو از فرشاد نیکرفتار، بویش بویش از لرستانی، آوات از بوکانی و … .
  • آهنگ غمگین کردی: آلان از جوانرودی، ماردین از حمید حمیدی، آهنگ تو بله نیم په بده از مهابادی، ئیواره از محسن شهبازی، دلم شکانی از میعاد نوری، اخی روزگار خراو از مرتضی باب، به خه به رم از زکریا عبدالله و … .
  • موسیقی سنتی فولکور: آهنگ شه مامه و خال خال از ناصر رازی، ئه‌سمه‌ر از سعید زرگوش، آهنگ زولفت از جمال محمودی، آهنگ کلنجه زرد از سیف الدین آشتیانی، آهنگ ئه‌و لایه لایه‌ت از محمد عظیم زاده، سه‌وزه گیان از هورامی و خمزه ای و … .

انواع آهنگ کردی

دانلود آهنگ کردی

برای آهنگ های کردی، دسته بندی های بسیاری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به آهنگ های مجلسی، دکلمه، آهنگ کردی شوتی، آهنگ‌های بی کلام، آهنگ های قدیمی، هوره و سیاچمانه محلی و … اشاره نمود. شما می‌توانید برای دانلود انواع آهنگ‌های باکلام و بی کلام مناسب برای جشن ها، عروسی، آهنگ کردی برای رقص، سبک های موسیقی غمگین و احساسی، آهنگ کردی عاشقانه، از طریق وب سایت ما اقدام به دانلود این نوع از مدل های موسیقی زیبا نمایید.

وب‌سایت isongs.ir، بستر مناسبی برای دانلود آهنگ کردی در سبک‌های مختلف است. این وب‌سایت(‌آی‌سانگز)، آهنگ‌های کردی را باکیفیت‌های مختلفی ارائه می‌کند و بستر مناسبی را برای شما کاربران، جهت دانلود آهنگ کردی و لذت بردن از آن فراهم کرده است. تلاش ما بر این است تا جدیدترین آهنگ‌ها و آلبوم‌های خوانندگان کرد زبان را برای شما ارائه کنیم.

منبع: آی‌سانگز | isongs.ir

  • 23 فوریه 2021
  • رپورتاژ
  • 0 نظر
  • 243

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00