وبسایت موزیک باز در ستاد ساماندهی ثبت شده است
موزیک بازبیوگرافیبیوگرافی ایرج خواجه امیری پیشکسوت موسیقی ایران

بیوگرافی ایرج خواجه امیری پیشکسوت موسیقی ایران

بیوگرافی ایرج خواجه امیری

بیوگرافی ایرج خواجه امیری

امروز قصد داریم بیوگرافی یکی از قدیمی ترین خواننده های ایرانی را برای شما بازگو کنیم. در ادامه مطلب زیر قصد داریم بیوگرافی ایرج خواجه امیری را برای شما عزیزان بازگو نماییم.

بیوگرافی ایرج خواجه امیری

 

تولد

حسین خواجه‌امیری مشهور به ایرج (متولد ۱۱ دیماه ۱۳۱۱ (در شناسنامه ۱۳۱۳) در شهر خالدآباد نطنز، استان اصفهان) خوانندهٔ موسیقی اصیل ایرانی است.او پدر احسان خواجه‌امیری (خواننده و آهنگساز) و الیکا خواجه امیری (نوازنده) می‌باشد.

 

دوران کودکی

حسین خواجه‌امیری در ۱۱ دی ۱۳۱۱ در شهر خالدآباد نطنز از توابع استان اصفهان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدربزرگش (حاج ملا میرزا) از خوانندگان بنام زمان ناصرالدین شاه بود. پدرش (نعمت اله) که از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار داد. حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت.

 

شروع کار

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفت ‌. شبی در یک مهمانی با حمید وفادار برادر مجید وفادار آهنگساز بزرگ آشنا شد ، وفادار که در آن مهمانی آواز تأثیرگذار ایرج را شنیده بود او را به استاد ابوالحسن صبا معرفی کرد. ایرج در سال ۱۳۲۶ به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و به وسیلهٔ وی به ابراهیم خان منصوری که مسئولیت سرپرستی رادیو ایران را بر عهده داشت معرفی شد و چون مورد تأیید صبا بود از او آزمونی گرفته نشد.از این تاریخ به بعد همکاری ایرج با ارکستر ابراهیم خان منصوری شروع شد و برنامه‌های متعددی را اجرا کرد.

 

کتاب نابغه آواز ایران

رونمایی و جشن امضای كتاب «ایرج، نابغه آواز ایران» روز جمعه ١٤ اردیبهشت 1397 با حضور ایرج خواجه امیری در سرای اهل قلم سالن فرهیخته گان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.امیر اسماعیل آذر به عنوان مجری و امیراعلا عدیلى ناشر و یکی از نویسندگان کتاب در این نشست تخصصی به عنوان سخنران حضور داشتند. عدیلی در این جلسه از حاج ملا میرزا و حاج نعمت الله خواجه امیری پدربزرگ و پدر ایرج به عنوان ردیف دانان مکتب اصفهان یاد کرد و گفت این افراد دانش موسیقایی خود را به ایرج انتقال داده اند. دکتر آذر نیز اعتقاد خود را مبنی بر استادی مسلم ایرج خواجه امیری در مکتب اصفهان اینگونه ادامه داد که خوانندگان موسیقی سنتی مثل استاد شجریان آرزو داشتند روزی مثل ایرج شوند.در پایان این مراسم، از ایرج خواجه‌امیری درخواست شد برای حاضران در نشست قطعه‌ای را اجرا کند و حسین خواجه‌امیری (ایرج) آوازی را که به گفته‌ خود از پدرش آموخته بود، خواند و از کتابش رونمایی کرد.کتاب سه فصل دارد. در فصل نخست به بررسی زندگی و کار، همکاری ایرج با استادان موسیقی، توانمندی‌ها، خاطره‌های او و همچنین مقاله‌هایی از فعالان و بزرگان موسیقی ایران دربارهٔ ایرج پرداخته شده‌است. فصل دوم این کتاب شامل گفتگوهایی با ایرج، دوستان و نزدیکان ایشان است و در فصل سوم تحلیل آوازها و اجراهای برنامه‌های رادیویی ایرج و فهرست‌نگاری از تصنیف‌ها، آوازها و همکاران او آمده‌است. در این کتاب در باب مکتب موسیقی اصفهان، خلاقیت در آثار آوازی و رازهای افسانگی ایرج مقالاتی ارائه شده‌است.

 

آثار

نیاز
غزل خوان
همه چشم‌ها به ایرانه
به یاد فردین
پرنده
حرف نگفته
شب بارانی بارانی
خاطرات زندگی
گل من
گلدون بی گل
سنگ صبور
بزم عاشقان (مشترک با اکبر گلپایگانی)
قصه زندگی
من و استاد

برنامه های اجرا شده توسط ایرج

برنامه گل‌ها (برگ سبز- گل‌های رنگارنگ- شاخه گل- گل‌های تازه)
برنامه‌های رادیو ارتش
ارکستر دانشجویان
ارکستر محمد بهارلو
ارکستر ابراهیم خان منصوری
ارکستر عبدالله جهان پناه
موسیقی ایرانی اولیه
موسیقی ایرانی FM
نوایی از موسیقی ملی
شاعران قصه می‌گویند
شما و رادیو
بزم شاعران

 

احسان خواجه امیری در وصف پدر هنرمندش آلبوم من و بابا را خوانده و روانه بازار کرده است.

 

بیوگرافی ایرج خواجه امیری

بیوگرافی ایرج خواجه امیری

  • 4 ژوئن 2018
  • بیوگرافی
  • 0 نظر
  • 197

نظرات کاربران

نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید ایرانی 1403 با کیفیت عالی و متن • موزیک باز
00:00 / 00:00